Beranda > Akhlak, Al-qur'an, HIKMAH > ​Harapan-harapan  para penghuni neraka yang tidak akan terealisasikan. 

​Harapan-harapan  para penghuni neraka yang tidak akan terealisasikan. 

Mei 24, 2017

Harapan-harapan  para penghuni neraka yang tidak akan terealisasikan. 
Dan kamu akan melihat orang-orang yang zalim ketika mereka melihat azab berkata: “Adakah kiranya jalan untuk kembali (ke dunia)?”

{as-Syura:44}
Atau supaya jangan ada yang berkata ketika ia melihat azab ‘Kalau sekiranya aku dapat kembali (ke dunia), niscaya aku akan termasuk orang-orang berbuat baik’.

{az-zumar:58}
Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami daripadanya (dan kembalikanlah kami ke dunia), maka jika kami kembali (juga kepada kekafiran), sesungguhnya kami adalah orang-orang yang zalim”.

{al-Mu’minun:107}
hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: “Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal yang saleh terhadap yang telah aku tinggalkan.

{al-Mu’minun:99-100}
Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin”.

{as-Sajadah:12}

Ya Rab, jadikanlah kami hamba-hamba-Mu yang tidak menyesali perbuatannya di akherat kelak, dengan beramal soleh di dunia ini.

Kategori:Akhlak, Al-qur'an, HIKMAH